به نام خدا
ملاک امتیاز انسان
بینش وسیع و گسترده انسان درباره جهان ، محصول کوشش جمعی بشر است که
در طی قرون و اعصار روی هم انباشته شده و تکامل یافته است این بینش که
تحت ضوابط و قواعد و منطق خاص در آمده نام " علم " یافته است علم به
معنی اعم یعنی مجموع تفکرات بشری درباره جهان که شامل فلسفه هم میشود
محصول کوشش جمعی بشر است که نظم خاص منطقی یافته است .
گرایشهای معنوی و والای بشر ، زاده ایمان و اعتقاد و دلبستگیهای او به
برخی حقایق در این جهان است که آن حقایق ، هم ماورای فردی است ، عام و
شامل است ، و هم ماورای مادی است ، یعنی از نوع نفع و سود نیست
اینگونه ایمانها و دلبستگیها ، به نوبه خود ، مولود برخی جهان بینیها و
جهان شناسیها است که یا از طرف پیامبران الهی به بشر عرضه شده است و
یا برخی فلاسفه خواستهاند نوعی تفکر عرضه نمایند که ایمانزا و آرمان خیز
بوده باشد .
به هر حال گرایشهای والا و معنوی و فوق حیوانی انسان آنگاه که پایه و
زیربنای اعتقادی و فکری پیدا کند نام " ایمان " به خود میگیرد . پس نتیجه میگیریم که تفاوت عمده و اساسی انسان با جانداران دیگر که ملاک " انسانیت " او است و انسانیت وابسته به آن است ، علم و ایمان است . درباره امتیاز انسان از جانداران دیگر سخن فراوان گفته شده است برخی منکر امتیاز اساسی میان این نوع و سایر انواع هستند ، تفاوت آگاهی و شناخت انسان با حیوان را از قبیل تفاوت کمی و حداکثر تفاوت کیفی میدانند ، نه تفاوت ماهوی همه آن شگفتیها و اهمیتها و عظمتها که نظر فلاسفه بزرگ شرق و غرب را سخت درباره مساله شناخت در انسان جلب کرده است ، چندان مورد توجه این گروه واقع نشده است . این گروه انسان را از نظر خواستهها و مطلوبها نیز یک حیوان تمام عیار میدانند بدون کوچکترین تفاوتی از این نظر ( 1 ) برخی دیگر تفاوت او را در جان داشتن میدانند ، یعنی معتقدند جاندار و ذی حیات منحصر به انسان است ، حیوانات دیگر نه احساس دارند و نه میل و نه درد و نه لذت ، ماشینهایی بیجاناند شبیه جاندار تنها موجود جاندار انسان است ، پس تعریف حقیقی او آن است که موجودی است جاندار ( 2 ) دیگر اندیشمندان که انسان را تنها جاندار جهان نمیدانند و به امتیازات اساسی میان او و سایر جانداران قائلند . |
هر گروهی به یکی از مختصات و امتیازات انسان توجه کردهاند از این رو
انسان با تعبیرها و تعریفهای مختلف و متفاوتی تعریف شده است از قبیل :
حیوان ناطق ( تعقل کننده ) ، مطلق طلب ، لایتناهی ، آرمانخواه ، ارزشجو ،
حیوان ماوراء الطبیعی ، سیری ناپذیر ، غیر معین ، متعهد و مسؤول ،
آیندهنگر ، آزاد و مختار ، عصیانگر ، اجتماعی ، خواستار نظم ، خواستار
زیبایی ، خواستار عدالت ، دو چهره ، عاشق ، مکلف ، صاحب وجدان ، دو
ضمیری ، آفریننده و خلاق ، تنها ، مضطرب ، عقیده پرست ، ابزارساز ،
ماورا جو ، تخیل آفرین ، معنوی ، دروازه معنویت ، و . . .
بدیهی است که هر یک از این امتیازات به جای خود صحیح است اما شاید
اگر بخواهیم تعبیری بیاوریم که جامع تفاوتهای اساسی باشد همان به که از
علم و ایمان یاد کنیم و بگوئیم انسان حیوانی است که با دو امتیاز " علم
و ایمان " از دیگر جانداران امتیاز یافته است .
.: Weblog Themes By Pichak :.